Nakke - forstuvning

Efter Akutklinikken har konstateret en forstuvet eller forvredet nakke, skal der laves øvelser hjemme.

Kort om besøget

Vi har undersøgt dig og konstateret, at du har forstuvet eller forvredet din nakke. Vi har givet dig nogle øvelser, som du skal lave derhjemme.

Når du kommer hjem

Smerter og stivhed i nakken er normalt

Det er normalt at have hovedpine, smerter og stivhed i nakken, når den er forstuvet eller forvredet. Du kan også opleve smerter i skuldre eller arme.

I sjældne tilfælde kan du få susen for ørene, nedsat hørelse, svimmelhed, problemer med at synke eller smerter i kæben. Det går hos langt de fleste over af sig selv inden for et par uger.

Kontakt din egen læge, hvis symptomerne ikke aftager, eller hvis de forværres

Du bør kontakte din egen læge eller Akuttelefonen 1813 uden for din egen læges åbningstid, hvis du oplever:

  • føleforstyrrelser i arme eller ben
  • smerter og stivhed i nakken i mere end to uger
  • at dine øvrige symptomer forværres.

Tag smertestillende medicin, så længe du har ondt

Du skal tage smertestillende medicin, så længe du har ondt. Du kan købe smertestillende medicin i håndkøb. Læs på pakken, hvor meget medicin du må tage. Hvis du har brug for ekstra behandling af dine smerter, skal du kontakte din egen læge.  

Hvil dig

Det er vigtigt, at du hviler dig, hvis du er træt, har smerter, er svimmel eller utilpas.

Belast ikke din krop

Du skal undgå at overbelaste din krop den første tid. Du bør ikke bære, løfte eller skubbe tunge ting, da det kan gøre dine symptomer værre.

Brug din krop normalt efter en uge

Efter den første uge er det vigtigt, at du bevæger og bruger kroppen omtrent som du plejer, selv om det gør ondt. Normale bevægelser er vigtige for at bevare smidighed i nakken og forebygge varig stivhed.

Øvelser

Du skal træne

Du skal med det samme bevæge din nakke og lave øvelser. Øvelserne gør, at du hurtigere får styrken og bevægeligheden tilbage.

I starten skal du træne én gang i timen og lave hver øvelse 3-5 gange. Efterhånden som du får færre smerter og mere bevægelighed i din nakke, kan du øge det antal gange, du laver øvelserne.
Sørg for at sidde godt, helst på en stol med god rygstøtte. Slap af i skuldrene og hold kroppen i ro. Udfør øvelserne så langsomt og grundigt, du kan.
Træningen må godt give lette smerter. Planlæg din træning, så du er så godt smertedækket som muligt, mens du træner. Hvis du får ondt, mens du træner, skal du holde lidt igen, lave mindre bevægelser og udføre dem langsommere.

Øvelse 1

  • Hold hovedet stille, mens du skiftevis lader øjnene kigge op og ned og til højre og venstre.
Illustration af øvelsen

Øvelse 2

Du kan sidde eller stå med den ene arm ned langs siden. Din albue skal være strakt. Læg den anden arm på hovedet

  • Pres den strakte arms håndflade i retning mod gulvet.
  • Bøj hovedet til den modsatte skulder, til du mærker et stræk på halsen. Hold stillingen i 30 sekunder.
  • Slap af i nakken.
  • Gentag til den modsatte side.
Illustration af øvelsen

Øvelse 3

  • Drej hovedet skiftevis fra side til side i et roligt tempo. Du skal dreje hovedet, til du mærker et stræk på siden af halsen.
Illustration af øvelsen

Øvelse 4

Du kan sidde eller stå.

  • Bøj roligt hovedet frem og tilbage.
Illustration af øvelsen

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/8xm eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden:

QR-kode

Værd at vide

Dine personlige data

Region Hovedstaden anvender de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse.
Du kan læse mere om formålet med anvendelsen samt dine rettigheder på vores hjemmeside: www.regionh.dk/persondatapolitik 

Redaktør