Baggrund og formål
Hovedparten af de tidligere
studier i emnet har hovedsageligt fokuseret på negative konsekvenser ved
ADHD-diagnosen, så vores formål er at undersøge hvilke faktorer, der positivt
kan påvirke udviklingen i ungdomsårene, for derved at give bedre redskaber til
sundhedspersonale, pædagoger, lærere og pårørende. En bedre belysning af hvilke
faktorer, der hjælper senere i livet, forventes at kunne understøtte arbejdet
med at udjævne den sociale ulighed mellem ADHD-patienter og den almene
befolkning. Formålet er: at kortlægge socio-demografiske og sociale karakteristika
blandt unge med ADHD/ADD i Danmark, at belyse hvordan unge, der har fået
stillet diagnosen ADHD/ADD, klarer sig i forhold til efterfølgende uddannelse
og beskæftigelse og at identificere faktorer, som har betydning for hvordan
unge med ADHD / ADD klarer sig i uddannelsessystemet, mhp. at pege på
potentielt foranderlige faktorer, som gennem intervention kan bidrage til at
forbedre deres uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder.
Metode
Projektet er baseret dels på et
litteraturstudie og dels på kvantitative forskningsmetoder. Forskningsspørgsmålene søges besvaret ved
gennemførelse af et systematisk litteraturstudie udført i henhold til
standardiserede guidelines og ved analyser af en eksisterende og nye data
(spørgeskema- og register-data fra FOCA-kohorten). I 2019 er der primært
arbejdet på litteraturstudiet, som planlægges færdiggjort i løbet af 2020.