Mere enkelt at få akut hjælp fra nytår

Akutmodtagelsen på Bispebjerg Hospital og Akutklinikken på Frederiksberg Hospital er klar til de nye opgaver, når Region Hovedstaden fra nytår indfører et nyt akutsystem.
Som borger skal du fra nytår ringe 1813 for at få hjælp uden for egen læges åbningstid og ligeledes ringe 1813 for at komme på en akutmodtagelse eller akutklinik.

Klar til at tage imod

Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler har længe været i gang med forberedelserne til det nye system og er klar til ændringerne, der blandt andet betyder, at Akutmodtagelsen og Akutklinikken skal tilse borgere fra den tidligere lægevagt.

Lokaler er blevet indrettet, nye arbejdsgange er indarbejdet og der er sat ekstra personale til opgaverne. 

Læs tal og fakta om ændringerne på Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler her.



Vent hjemme – og få rigtig hjælp første gang

Når du ringer 1813, før du tager på akutmodtagelsen eller akutklinikken (tidligere kaldet skadestuer), begynder din ventetid allerede, når du ringer. Og 1813 henviser dig til den rigtige hjælp første gang, så du undgår eventuel videresendelse.

Lægevagt-opgaver fortsætter i enklere system

Fra nytår bliver det mere enkelt at få hjælp: 1813 erstatter det gamle lægevagt-nummer, så borgerne kun skal huske ét nummer. Hidtil har borgerne skulle henvende sig to steder, da både lægevagten og regionens akutmodtagelser og akutklinikker har håndteret akutte problemer. Fra nytår bliver det mere enkelt, idet akutmodtagelserne og akutklinikerne overtager lægevagtens opgaver.

Ring 1813, når din læge har lukket

Fra 1. januar skal du ringe 1813, hvis du har brug for hjælp uden for din egen læges åbningstid. På 1813 guider sygeplejersker og læger dig til den rette behandling. De kan fx henvise dig til en akutmodtagelse eller akutklinik – eller sende en læge hjem til dig.





Ring 1813 for at komme hurtigt i behandling

Som noget nyt skal du ringe 1813 for at komme på en akutmodtagelse eller akutklinik – så får du den rette hjælp hurtigst muligt. 1813 kan oplyse, hvor ventetiden er kortest. Som en ny service får du også oplyst, hvornår du kan forvente at blive behandlet eller undersøgt. Så kan du vente hjemme, hvis der er ventetid.

Ring 1813 før du tager på akutmodtagelsen

Når borgerne kan få hjælp ved at ringe 1813, vil det spare akutmodtagelser og akutklinikker for unødvendige henvendelser. Problemet har været, at en del borgere ikke har haft behov for at komme på hospitalet – nogle kan selv tackle problemet, og andre skal til egen læge. Et opkald til 1813 sikrer, at borgere får den rette behandling det rette sted.

Uanmeldte borgere får også hjælp

Møder du uanmeldt op på en akutmodtagelse eller akutklinik, får du naturligvis hjælp efter behov. Men du må typisk vente lidt længere, end hvis du havde ringet først.

Ring 1813 for at få et godt råd

1813 bemandes af specialuddannede sygeplejersker og læger, der kan rådgive om, hvad du skal gøre, hvis du er kommet til skade eller er blevet pludselig syg. Haster det, eller kan det vente? Har du brug for lægehjælp, eller kan du selv klare problemet. Ring 1813, hvis du har brug for et godt sundhedsfagligt råd.

Ring fortsat 112 ved livsfare

Du skal ringe 1813, hvis du er kommet til skade eller blevet pludselig syg. Du skal fortsat ringe 112 ved livstruende akut sygdom og skade.

Mere om 1813

Redaktør