Danish Assessment of Physical Literacy (DAPL)

Projektets formål er at oversætte og tilpasse et canadisk måleinstrument til dansk, både sprogligt og kontekstuelt, samt at gennemføre den første måling af danske børns physical literacy (PL). PL er et multidisciplinært og omfattende koncept, der beskriver en persons forudsætninger for at deltage i og holde sig til fysiske aktiviteter gennem hele livet. I løbet af de sidste år har PL vundet popularitet over hele verden og er blevet anerkendt som en proksimal foranstaltning for livslangt engagement i fysisk aktivitet. Regelmæssig deltagelse i fysisk aktivitet gennem livet kan forbedre helbredet og mindske risikoen for at udvikle flere kroniske sygdomme.

Projektet er en erhvervs-ph.d., der beror på et samarbejde mellem Steno Diabetes Center Copenhagen, Dansk Skoleidræt og Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Projektet er støttet af Trygfonden og Innovationsfonden med et totalt budget på 3.007.483 DKK.

Læs mere her

Publikationer:

  • Elsborg, P., Melby, P.S., Kurtzhals, M. et al. Translation and validation of the Canadian assessment of physical literacy-2 in a Danish sample. BMC Public Health 21, 2236 (2021).

Kontaktperson:

Ph.d.-studerende Paulina Melby, paulina.sander.melby@regionh.dk


Redaktør