​​​​​​

Thea Toft Amholt


Forskningsområde


Jeg forsker i, hvordan vi kan skabe de bedst mulige rammer for, at børn trives socialt, mentalt og fysisk. Mit arbejde er meningsfuldt, når min forskning er med til at danne grundlag for viden, der igangsætter initiativer, som giver børn en tryggere, gladere og sundere hverdag.

 

Jeg er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet med at vurdere og intervenere i udsatte børns familier og skolekontekster. Jeg har skrevet ph.d. om børns leg, udvikling og fysiske aktivitet med et særligt fokus på, hvordan vi designer uderum, der giver børn lyst til at bevæge sig sammen med deres venner. Jeg arbejder både kvantitativt og kvalitativt med erfaring indenfor objektive målinger af fysisk aktivitet (med GPS og accelerometri), strukturerede observationer, spørgeskemaer og interviews.

 

I min ansættelse som postdoc på CKFF har jeg særligt fokus på, og forsker aktuelt i, børns sociale, mentale og fysiske sundhed i projekter som intervenerer i skole- og familiekontekst. I de projekter, jeg aktuelt er en del af, arbejder jeg med bevægelse, motivation, physical literacy og tilknytning. 

Udvalgte publikationer:

Amholt, T. T., Jespersen, J. F., Zacho, M., Timperio, A., & Schipperijn, J. (2022). Where are tweens

active in school playgrounds? A hot-spot analysis using GPS, accelerometer, and GIS data. Landscape

and Urban Planning, 227, 104546. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2022.104546

 

Amholt, T. T., Westerskov Dalgas, B., Veitch, J., Ntoumanis, N., Fich Jespersen, J., Schipperijn, J., &

Pawlowski, C. (2022). Motivating playgrounds: Understanding how school playgrounds support

autonomy, competence, and relatedness of tweens. International Journal of Qualitative Studies on

Health and Well-Being, 17(1), 2096085. 

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17482631.2022.2096085​


Amholt, T. T., Pawlowski, C. S., Jespersen, J. F., & Schipperijn, J. (2022). Investigating the use of

playgrounds by tweens: A systematic observation study. International Journal of Play, 1–19.

https://doi.org/10.1080/21594937.2022.2136468

 

Liu, J., Dammeyer, J., Amholt, T. T., Carter, R. A., & Niclasen, J. (2022). Evaluation of the Anger

Management Intervention Program, the Mini-Diamond, Targeted Primary School Students: A

Controlled Trial with Focus on Well-Being. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(4), 672–

684. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1910558

 

Niclasen, J., Amholt, T. T., Carter, R., & Dammeyer, J. (2021). Teachers' self-efficacy: Associations with

teacher and student characteristics and effects of the anger management intervention, the Mini-

Diamond. Advances in Educational Research and Evaluation, 2(2), 166–176.

https://doi.org/10.25082/AERE.2021.02.003

 

Amholt, T. T., Dammeyer, J., Carter, R., & Niclasen, J. (2020). Psychological Well-Being and Academic

Achievement among School-Aged Children: A Systematic Review. Child Indicators Research.

https://doi.org/10.1007/s12187-020-09725-9


Redaktør