
Forskningsområde
Jeg forsker i, hvordan vi kan skabe de bedst mulige rammer for, at børn trives socialt, mentalt og fysisk. Mit arbejde er meningsfuldt, når min forskning er med til at danne grundlag for viden, der igangsætter initiativer, som giver børn en tryggere, gladere og sundere hverdag.
Jeg er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet med at vurdere og intervenere i udsatte børns familier og skolekontekster. Jeg har skrevet ph.d. om børns leg, udvikling og fysiske aktivitet med et særligt fokus på, hvordan vi designer uderum, der giver børn lyst til at bevæge sig sammen med deres venner. Jeg arbejder både kvantitativt og kvalitativt med erfaring indenfor objektive målinger af fysisk aktivitet (med GPS og accelerometri), strukturerede observationer, spørgeskemaer og interviews.
I min ansættelse som postdoc på CKFF har jeg særligt fokus på, og forsker aktuelt i, børns sociale, mentale og fysiske sundhed i projekter som intervenerer i skole- og familiekontekst. I de projekter, jeg aktuelt er en del af, arbejder jeg med bevægelse, motivation, physical literacy og tilknytning.
Udvalgte publikationer:
Amholt, T. T., Jespersen, J. F., Zacho, M., Timperio, A., & Schipperijn, J. (2022). Where are tweens
active in school playgrounds? A hot-spot analysis using GPS, accelerometer, and GIS data. Landscape
and Urban Planning, 227, 104546. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2022.104546
Amholt, T. T., Westerskov Dalgas, B., Veitch, J., Ntoumanis, N., Fich Jespersen, J., Schipperijn, J., &
Pawlowski, C. (2022). Motivating playgrounds: Understanding how school playgrounds support
autonomy, competence, and relatedness of tweens. International Journal of Qualitative Studies on
Health and Well-Being, 17(1), 2096085.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17482631.2022.2096085
Amholt, T. T., Pawlowski, C. S., Jespersen, J. F., & Schipperijn, J. (2022). Investigating the use of
playgrounds by tweens: A systematic observation study. International Journal of Play, 1–19.
https://doi.org/10.1080/21594937.2022.2136468
Liu, J., Dammeyer, J., Amholt, T. T., Carter, R. A., & Niclasen, J. (2022). Evaluation of the Anger
Management Intervention Program, the Mini-Diamond, Targeted Primary School Students: A
Controlled Trial with Focus on Well-Being. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(4), 672–
684. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1910558
Niclasen, J., Amholt, T. T., Carter, R., & Dammeyer, J. (2021). Teachers' self-efficacy: Associations with
teacher and student characteristics and effects of the anger management intervention, the Mini-
Diamond. Advances in Educational Research and Evaluation, 2(2), 166–176.
https://doi.org/10.25082/AERE.2021.02.003
Amholt, T. T., Dammeyer, J., Carter, R., & Niclasen, J. (2020). Psychological Well-Being and Academic
Achievement among School-Aged Children: A Systematic Review. Child Indicators Research.
https://doi.org/10.1007/s12187-020-09725-9