I Danmark ses, at 26 % af børn med forældre i den laveste indkomstgruppe er overvægtige, mens det gælder for 11 % af børn med forældre i den højeste indkomstgruppe (DST 2021). Yderligere er der blandt udsatte unge en øget andel, der klarer sig dårligt i folkeskolen og ikke får en ungdomsuddannelse. Den biopsykosociale model (Straub 2014) illustrerer, hvordan psykosocial sårbarhed øger risikoen for overvægt blandt børn og unge og påvirker børn og unges muligheder for at klare sig i livet, samt hvordan individets sundhedstilstand påvirker uddannelsesniveau, tilknytning til arbejdsmarkedet og indkomst. Samtidig viser modellen, hvordan vi kan påvirke et menneskes sundhedstilstand ved at påvirke psykologiske og sociale faktorer såsom viden om sundhed, sunde vaner og støtte fra familie og omgangskreds. De psykologiske faktorer kan samlet påvirkes ved at styrke de unges livsmestring, det vil sige at gøre dem i stand til at forstå og påvirke faktorer, som har indflydelse på mestring af deres eget liv. Når det handler om forebyggelse af overvægt, indebærer livsmestring både viden om bl.a. sund kost og fysisk aktivitet og evne til at ændre mad- og motionsvaner. På samme vis kan øget livsmestring forbedre udsatte unges chancer for at få en ungdomsuddannelse. eHOOD var en interventionsindsats, som havde til formål at øge livsmestring for udsatte unge i udskolingsalderen. Hypotesen var, at eHOOD ved at styrke de unges evner til at magte livet kunne gøre dem i stand til både at opnå og bevare en sund vægt og at forbedre deres resultater i folkeskolen og dermed blive uddannelsesparate.
Formål og foreløbige resultater
Formålet
med pilotprojektet var dels at afprøve eHOOD som metode til at fremme trivsel,
sund vægt og livsstil blandt udsatte unge i udskolingsalderen og dels at
undersøge relevans og anvendelighed af de valgte effekt- og procesmål og
gennemførlighed af dataindsamlingen
Dataindsamlingen
viste sig gennemførlig ved tilstedeværelse af en ekstern voksen. Videre viste
det sig, at antallet af målepunker med fordel kan reduceres for at opnå et
komplet datasæt, og at visse mål kan undværes i en fremtidig evaluering i
større skala
Evalueringen
peger på, at deltagerne i eHOOD fik nye venner og en
fællesskabsfølelse, som fik dem til at holde ved, og at indsatsen har
potentiale til at fremme deltagernes trivsel og sociale kompetencer.
Projektdesign
Det første igangsatte forløb i
Høje-Taastrup Kommune måtte afbrydes, da deltagerne viste sig ikke at være
aktivitetsparate. Et nyt forløb blev opstartet i Tårnby Kommune i januar
2023, og i marts 2023 fulgte endnu et forløb i Albertslund Kommune, som måtte
komprimeres for at kunne gennemføres inden for pilotprojektets tidsramme.
Læringen herfra er, at det er afgørende at definere målgruppen præcist, for at
lokale kræfter kan identificere egnede deltagere
En
anden erfaring er, at tidsrammen på et år var snæver i forhold til at
imødekomme de udfordringer og forsinkelser, der kan opstå i et pilotprojekt
I
de to forløb i Albertslund og Tårnby var der et beskedent frafald undervejs i
forløbet
Datastrategien
var ambitiøs, og dataindsamlingen var omfattende. Planen var, at dele af
dataindsamlingen skulle udføres af eHOOD-coachen, men det viste sig at være
for stor en arbejdsbyrde og et forstyrrende element i de enkelte sessioner,
hvilket betød, at baselinemålingerne på Tårnby-forløbet blev forsinkede.
Projektejer
Sincera, social innovation og kommunikation, læs mere: https://www.sincera.dk/
Kontaktperson: Partner Niels Damgaard-Jensen: niels@sincera.dk
Partnere
Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Sektion for Tværsektoriel Forskning
Kontaktperson: Seniorforsker Julie Grew (cand.scient.san.publ. og ph.d.),
julie.grew@regionh.dk
Resultater
Deltagerne
21 udskolingselever fra Albertslund og
Tårnby Kommuner har i deres lokale fritidsklub
deltaget i to eHOOD-forløb
med op til 28 ugentlige sessioner i projektperioden
De lokale pædagogers kendskab til
kommunens unge var afgørende for at få rekrutteret egnede deltagere, ligesom
deres eksisterende relationer til de unge og deres faglige kompetencer var
afgørende for at motivere de unge til at melde sig til eHOOD og
til at fastholde dem i forløbet.
Deres
motivation og udbytte
Den
kvantitative evaluering tyder på, at deltagernes gennemsnitlige trivsel og
selvvurderede samarbejdsevne blev forbedret i projektperioden
Alle
deltagere fik nye venner i eHOOD, og nogle oplevede at være blevet
bedre til at indgå i sociale sammenhænge og møde nye mennesker
Mange
deltagere fortalte, at gamingen
motiverede dem til at starte i eHOOD, men at de øvrige aktiviteter –
fysisk aktivitet og fællesspisning – viste sig at være det, der gjorde eHOOD til
noget særligt
De forskellige aktiviteter i eHOOD har
samlet set bidraget til et stærkt fællesskab blandt deltagerne, hvilket
var
afgørende for deres fortsatte deltagelse i forløbet.
Dataindsamling
Der
blev indsamlet data ved baseline og ved forløbets afslutning med
spørgeskemaer via Impactly,
kvalitative interviews og måling af aktivitets- og søvnmønstre med sensorer fra
SENS Innovation
Evaluator
overtog undervejs i projektet ansvaret for udfyldelse af spørgeskemaer sammen
med de unge. I fremtidige forløb kan en anden voksen, fx en lokal pædagog,
varetage opgaven
Der
er genereret erfaringer med tilgangen for indsamling af data om daglige vaner,
som ikke var kompatibel med måden, hvorpå det skulle rapporteres i Impactly-systemet.
Perspektiver
Resultaterne
fra dette OPI-samarbejde tyder på, at eHOOD har potentiale til at kunne fremme
trivsel blandt udsatte unge i udskolingsalderen, og at fritidsklubber er egnede
som arena for forebyggelse af mistrivsel
Den
viden, projektet har genereret, kan danne grundlag for udarbejdelse af en
evaluering i større skala til yderligere afdækning af indsatsens potentiale. En
sådan evaluering kunne designes som et egentligt forskningsprojekt med
kontrolgruppe og et cluster-randomiseret ventelistedesign.
Overordnet om OPI-samarbejdet
Samarbejdsprocessuelle faktorer,
som har udgjort drivkræfter i samarbejdet ift. dataindsamling osv.:- God dialog med gensidig respekt
blandt evaluatorer om udvikling af evalueringsdesign
- Pragmatisk tilgang til
dataindsamling og mulighed for pivotering (fx
at ændre sms-udsendelser af spørgeskemaer til interviewbaserede besvarelser)
Samarbejdsprocessuelle faktorer, som
har udgjort barrierer i samarbejdet ift. dataindsamling osv.:
- Ikke tydelig nok onboarding af eHOOD-coach
til dataindsamling