Salt og sundhed


Danskerne spiser alt for meget salt – og det går ud over vores sundhed. For meget salt fører til forhøjet blodtryk, som er en af de helt store dræbere. I gennemsnit spiser vi 8-11 gram salt om dagen, selv om den anbefalede daglige mængde er maks. fem gram. Langt størstedelen får vi igennem fødevarer som kødpålæg og brød, som er vores største kilde til salt. Det anslås, at en gennemsnitlig reduktion på tre gram salt om dagen pr dansker vil resultere i 400.000 færre danskere med forhøjet blodtryk – og 3.000 færre tilfælde af hjertekarsygdomme hvert år. Dette har samfundsøkonomisk afsmitning, idet beregninger viser, at forebyggelse i denne størrelsesorden vil betyde en årlig besparelse på to milliarder kr. i Danmark.

WHO anbefaler nationale programmer til at sænke saltindtaget og regelmæssig monitorering til at følge udviklingen heraf. CKFF gennemfører løbende repræsentative undersøgelser af befolkningens helbred, hvor deltagernes saltindtag måles ved indsamling af spoturin.

De mest effektive metoder til sænkning af befolkningens saltindtag er reformulering af fødevarer, så de indeholder mindre salt. Der er stadig en masse hypoteser om, hvordan det påvirker helbredet at sænke saltindtaget. Mange af de kliniske studier har været langt fra virkeligheden. Det har været forsøg, hvor man har reduceret saltindtaget meget kraftigt fra den ene dag til den anden. Men det efterlader en masse spørgsmål om, hvad der sker, hvis helt almindelige familier gradvist spiser mindre salt over tid. Dette har inspireret os til projekt Brød og Sundhed, der er et kontrolleret randomiseret forsøg, hvor familier over en periode på fire måneder indtager brød med gradvist mindre salt.

Cerqueira C, Jørgensen T, Andreasen AH, Siganos G, Toft U: Konsekvensberegninger for reduktion af danskernes saltindtag. Forskningscenter for Forebyggelse og Sund. Rapport udarbejdet for Fødevarestyrelsen, februar 2012